Passie voor Oldtimers

De passie voor MG en andere Oldtimers van mij is begonnen, zo’n 42 jaar geleden, toen ik mijn eerste MG-A kocht. Toen ik echter in 1982 voor mijzelf begon als garagehouder, was ik gedwongen om mijn verzameling Oldtimers te verkopen om zodoende kontanten te vergaren voor het eigen bedrijf.

Door de jaren heen zijn er nog wel diverse Oldtimers zoals MG’s, Porsches, Mini’s, Kevers en nog vele andere merken de revue gepasseerd. In 2012 bestond Robert’s Autobedrijf 30 jaar en ben ik mij weer wat meer gaan toeleggen op oude auto’s die ik leuk vind en waarvan de kwaliteit op een hoog peil staat.

MG is natuurlijk altijd gebleven en er staan nu weer diverse MG’s bij Robert’s Autobedrijf in de SHOWROOM te pronken, maar er staan behalve Oldtimers van diverse merken ook Youngtimers, zoals Volkswagen Golf GTI 2.0 8V, Golf Cabriolet en een enkele Speciale BMW op een liefhebber te wachten. Deze Auto’s zoek ik speciaal voor liefhebbers en voldoen aan hoge kwaliteits eisen. Er wordt net zo lang gezocht naar een auto, tot er weer één gevonden wordt, die aan deze eisen voldoet en waarvan ook de prijs nog gunstig is voor hetgeen geboden wordt.

Vaak zijn dit MG’s of andere merken, waar de eigenaar heel lang aan gewerkt heeft om hem te restaureren, denkt dat hij klaar is en dan toch nog wat puntjes op de i moet zetten. Dat laatste is in sommige gevallen net te veel van het goede en de eigenaar besluit om de auto in te ruilen of op andere wijze van de hand te doen. Op dat moment kom ik in beeld, want met de vele jaren ervaring die ik heb, ook met restaureren van vooral MG-modellen, zie ik snel waar de schoen wringt en wat de foutjes* zijn , die gemaakt zijn.

In veel gevallen moet er dan een herstel operatie beginnen, en gedeelten van de auto opnieuw gedémonteerd worden om de fout te herstellen of een modficatie uit te voeren om de auto te perfektioneren in de originele staat. Het liefst zie ik auto’s in de originele staat, zoals een MG-B uit Amerika liever niet omgebouwd naar chromebumper,of een MG-A met een 1800 motor en met een Ford versnellingsbak, maar je kunt natuurlijk wel de carburateurs aanpassen voor het rijplezier, om maar iets te noemen.

* Dat kunnen kleine afwerkingsfoutjes zijn, maar ook meer ernstige fouten, die voortkomen uit onervarenheid van de restaurateur, die sommige specifieke eigenaardigheden en fabrieksfoutjes niet weten. Veel mensen worden ook pas lid van een merkenclub, nadat een auto klaar is en wordt er voorbij gegaan aan het feit, dat je juist bij de merkenclubs heel veel nuttige informatie kunt halen, daar zit enorm veel kennis, waar je gebruik van kunt maken. Tevens wordt je in zo’n club ook nog veel enthousiaster gemaakt, doordat er veel meer mensen bezig zijn met zo’n project.